Met 15 op bezoek tijdens het orthodoxe paasweekend
Verslag Roemenië reis 1 – 10 april 2018

KWB en Femma Larum trokken naar Slatina-Timiş. Ze namen dit jaar 8 jongeren mee uit Chiro en Scouting. De reden was de uitwisseling tussen de sociale verenigingen en de AGLT-jeugdbeweging. De jogging stond eveneens op de takenlijst. Omdat het dat weekend het Orthodoxe paasweekend was, werd het een reis in stillere vorm.

Woensdag 04/04/2018 : Vertrek
Op woensdag vertrokken we met 12  personen in  minibusjes om 21.30 u aan de Chirolokalen in Larum. We reden nog langs Eindhoven om nog een 13de medereizigster op te pikken. Rond 23.00 u vertrokken we aan de luchthaven om onze reis verder te zetten naar Slatina-Timiş. In totaal hadden we een reis van ca. 21 uur voor de boeg. Met 13 begonnen we aan ons avontuur.

Donderdag 05/04/2018 : Aankomst + verwelkoming
Donderdag om 19.00 u lokale tijd kwamen we aan in Slatina-Timiş aan het medisch centrum. Hier werden we warm onthaald door de mensen van de mannenbeweging met pizza, bier en de gebruikelijke borrel Țuică, natuurlijk. Na het warme weerzien en ophalen  van verhalen werden we verdeeld onder onze gastgezinnen en konden we ons gaan opfrissen na de lange autorit.

Vrijdag 06/04/2018 : Wandeling door de stad  + wandeling naar het kruis + BBQ AGLT
Na een nacht deftig geslapen te hebben (eindelijk in een bed en niet in een krappe auto zoals de nacht voordien), waren we klaar om het dorp te verkennen. Onder begeleiding van gidsen Bart en Ed zijn we bij alle oude bekenden langs geweest om gedag te zeggen en het dorp wat beter te leren kennen. Zo zijn we naar de verschillende kerken geweest, het ongebruikte stort, het niet zo propere waterzuiveringsstation, het medisch centrum en zijn historie en nog enkele andere bezienswaardigheden.

Na een middagmaal met veel kip zijn we de heuvel op getrokken naar het kruis van Slatina-Timiş. Het begon met een vlak stuk door de boomgaard tussen de pruimen bomen. Daarna een steile klim met veel dorens waar een korte Chirobroek niet de ideale uitrusting voor bleek. Al deze scharen op onze benen waren het zeker waard want eenmaal boven gekomen konden we genieten van een magnifiek uitzicht over Slatina-Timiş en zagen we in de verte de bergdorpen Sadova Nouă en Ilova liggen. Later op onze reis zouden we daar nog passeren. Wanneer ook de rokers hijgend en puffend boven kwamen, konden we weer aan de afdaling beginnen.

‘s Avonds was er een BBQ voorzien door de leiders en leidsters van de AGLT-jeugdbeweging. Na de BBQ haalde Michel zijn dansbenen boven en hebben we met de Roemeense jeugd- en volksliederen uitgewisseld en gedanst tot in de late uren.

{gallery}2018_jogging_1{/gallery}

Zaterdag 07/04/2018 : Jogging + BBQ mannenbeweging
Er komen nog twee Larumse laatkomers aan in Slatina-Timiş per mobilehome. Zaterdag was de dag van de jogging. De opkomst was dit jaar minder door het feit dat dit Stille Zaterdag was voor de orthodoxe Christenen. Er waren daardoor slechts 88 lopers. AGLT had ook nog enkele oude spelen als randanimatie en er was ook nog een tombola georganiseerd door de mannenbeweging.

‘s Avonds was er weer een grote hoeveelheid vlees voorzien op de BBQ van de mannenbeweging. Later die avond is er nog een klein voetbal toernooi georganiseerd op het lokale voetbalveldje.

{gallery}2018_jogging_2{/gallery}

Zondag 08/04/2018 : Wandeling naar Sadova Nouă en Ilova
Zondag omstreeks 10.00u hebben we ons in het winkeltje voorzien van picknick om vervolgens de bergen rondom Slatina-Timiş in te trekken richting Sadova Nouă. Na een hangbrug overgestoken te hebben, passeerden we eerst Sadova Veche om in een tankstationnetje een eerste rustpauze te houden. We staken daar de baan over, recht de velden en de bergen in op onbekende karsporen, paadjes, weiden, doornstruiken. Onderweg konden we genieten van de ongerepte natuur waar op enkele schapenherders na geen mens komt. Naast de vele verschillende bloemen en planten hebben we ook enkele hagedissen en zelfs een hazelworm van dichtbij mogen bewonderen. Na meer dan een uur wandelen verscheen in de verte Sadova Nouă. Aangekomen in Sadova Nouă werden we binnengeroepen op een binnenkoer. We kregen er gebak en drinken. We brachten vervolgens samen met enkele lokale vrouwen een bezoek aan het graf van een belangrijk figuur in het dorp waar we een kaars op het graf plaatsten en ons respect hebben betuigd.
Na het bezoek vergezelden de vrouwen ons naar de lokale bijenboer waar we honing wilden bestellen. Na een moeilijke vertaling bleek dat hij deze honing niet kon leveren voor onze vertrekdatum en zijn we dan maar verder getrokken naar Ilova.
Hier aangekomen zijn we op enkele plaatsen een goeiedag gaan zeggen en een borreltje gaan drinken.
Na dit weerzien zijn we in het pikkedonker, onder begeleiding van de zingende brulkikkers, weer afgezakt naar Slatina-Timiş waar een laat avondmaal op ons wachtte.

{gallery}2018_jogging_3{/gallery}

Maandag 09/04/2018 : Afscheid + Vertrek + overnachting in Oostenrijk
’s Morgens namen we afscheid van onze gastheren en zijn we terug vertrokken richting het thuisfront.
Ongeveer halverwege zijn we gestopt in een gezellig Oostenrijks hotelletje. Hier zijn we op restaurant nog met zijn allen gezellig iets gaan eten en hebben we nog wat nagepraat over de beleefde avonturen.

Dinsdag 10/04/2018 : Aankomst
Na alweer een lange autorit kwamen we thuis aan en hebben we onderling afscheid genomen van elkaar.

Tot slot
De natuur en de vriendelijkheid van de mensen heeft mij aangenaam verrast. Enkel spijtig dat er momenteel nog zo slordig word omgesprongen met afval en dergelijke. Het is zeker een aanrader om eens gedaan te hebben. Hier zie je hoe men bij ons 50 jaar geleden woonde en samenleefde.